Audyt językowy dla firm oraz indywidualny – co to za usługa?

Audyt językowy dla firm to usługa dzięki której nie tylko oceniamy umiejętności językowe pracowników lecz weryfikujemy kierunek rozwoju firmy pod względem wymaganych zdolności komunikacyjnych. Właściciele, zarządzający czy też działy HR nie zawsze zwracają uwagę, że jest to ogromnie ważne z perspektywy strategii rozwoju firmy.

“Komunikacja to narzędzie wykorzystywane przez nas cały czas. Ma wpływ na każdy obszar życia zawodowego i prywatnego. Jest to umiejętność, którą można doskonalić w nieskończoność. Dziwi jednak tak słaby nacisk na praktyczne szkolenia z komunikacji, komunikacji w językach obcych czy komunikacji międzykulturowej.”

W skrócie:

Poniżej przeczytasz w szczegółach o tym czym jest i czym charakteryzuje się:

  1. Audyt indywidualny
  2. Audyt firmy

CO OBEJMUJE
AUDYT JĘZYKOWY
INDYWIDUALNY?

Indywidualny audyt językowy to niezbędna diagnoza zdolności i potrzeb komunikacyjnych konkretnej osoby. Zbyt często ludzie zabierają się za naukę z myślą, że przecież trzeba uczyć się języków. To jakby zacząć się leczyć i brać tabletki w ciemno – bez diagnozy lekarskiej i solidnej pracy u podstaw.

Dlatego audyt językowy najlepiej wykonać przed rozpoczęciem nauki. W realiach naszego kraju najczęściej wykonujemy go, gdy podopieczni mają już za sobą wiele miesięcy – lub nawet lat – nauki języka obcego. Dlaczego to złe dla podopiecznego?

Najgorsze co możesz zrobić, to leczyć wątrobę, kiedy tak naprawdę szwankują nerki.

 

  1. Wydajesz pieniądze na nie działające leki
  2. Tracisz czas na źle ukierunkowane działania
  3. Rujnujesz zdrowie w obszarze, którego właściwie miałeś “nie dotykać”
  4. Obszar jaki należało zaadresować podupada z biegiem czasu
  5. Odchodzisz od zmysłów, bo nie widzisz polepszenia sytuacji
  6. Bezpowrotnie tracisz jeszcze więcej czasu, energii i pieniędzy
  7. “Wycofanie się” z tego złego kierunku – by wrócić do punktu początkowego – pochłonie kolejne zasoby
    Co jeszcze bardziej tragiczne, bardzo często:
  8. Przez brak wiedzy, ale spore pokłady wiary – brniesz w początkowo wybranym kierunku

 

Dokładnie tak wygląda proces nauki języka obcego w modelu pruskim – znasz go ze szkół publicznych oraz prywatnych.
Większość szkół prywatnych działa w takim samym systemie w którym chodzi o:

  • Skalowalne i niskokosztowe przekazanie uniwersalnej wiedzy jak największej liczbie ludzi
  • Powtarzalne i uproszczone egzaminowanie tej wiedzy

 

To sprawia, że celem staje się wynik egzaminu co jest wysoce negatywne. Taki cel nie jest skorelowany z umiejętnościami wymaganymi w realiach rynku pracy czy życia prywatnego. Za tym idą kolejne negatywy…

Skoro egzamin jako cel nie stoi w interesie firm, pracowników, uczniów – to system nauczania jaki znasz jest skonstruowany źle. Przemodelowaliśmy go. Odpowiednio zadane pytania w naszej ankiecie pozwalają na określenie Profilu Językowego.
To z niego wyłonią się prawdziwe potrzeby i konkretnie opisane cele (metodą S.M.A.R.T.).

Spodziewaj się pytań o:

  • Twój charakter
  • Rutyny
  • Hobby i zainteresowania
  • Doświadczenia w edukacji
  • Karierę
  • Plany na przyszłość

 

Tylko takie podejście pozwala na szybką, efektywną i przyjemną naukę. W innym przypadku – bez solidnie określonych celów – jesteśmy zmuszeni krążyć po omacku. Czyli skoro boli brzuch, to może spróbować leczyć żołądek, a może wątrobę, a potem spróbujemy nerki…

Testy, sztuczne ćwiczenia, rozmówki do których możesz się przygotować czy egzaminy – powinny zapalać czerwoną lampkę w Twojej głowie. Kompetencje komunikacyjne są bardzo złożone i wymagają poświęcenia większej ilości czasu na rzetelne przetestowanie.

Nasze ocenianie jest etapowe:

  • Najpierw pytamy co Ty o sobie wiesz i co myślisz o swoim poziomie.
  • Następnie testujemy Cię my – lecz nie martw się. Bez egzaminów i durnych ćwiczeń.
    • Odbywasz normalną rozmowę
    • Odpowiadasz pisemnie na pytania
    • Rozmawiamy również po polsku, by poznać Twój sposób komunikacji (do którego chcesz się zbliżyć w języku obcym)

Taka wstępna ocena pozwoli ruszyć z miejsca. Jednak mentorzy PLA SCHOOL oceniają Twoją sprawność językową na przestrzeni kilku pierwszych zajęć (kilka godzin), a nie na podstawie kilkunastominutowej rozmowy na jeden lub dwa tematy.

Musisz wykazać się w mówieniu, pisaniu, czytaniu, słuchaniu – w różnych obszarach tematycznych, będąc przygotowanym lub spontanicznie.

Nie, nie wystawimy Ci laurki z literką i cyferką typu B2 albo A1.

Na podstawie wyników audytu Twój mentor językowy będzie wiedział jak planować szczegóły kolejnych zajęć. W PLA SCHOOL precyzyjnie określimy potrzebne właśnie Tobie – zasoby z gramatyki czy słownictwa oraz ich poziom zaawansowania.

Dzięki temu zawęzimy wstępny zakres do ciekawych i angażujących treści. To pozwoli na dużo szybszą praktykę i w rezultacie zbudowanie umiejętności komunikacyjnych, zautomatyzowanie ich i utrwalenie. Biegłość w wybranych, najważniejszych dla Ciebie obszarach pozwoli:

  • na łatwe poszerzanie wiedzy z kolejnych zakresów
  • budowanie realnych umiejętności i ich nawykowego, spontanicznego użycia
  • pracować przyjemnie, na treściach adekwatnych, interesujących, angażujących
  • zachować wysoki poziom motywacji i zadowolenia

Audyt językowy pozwala na precyzyjne określenie bardzo indywidualnych celów. To może być:

  • komunikacja w sprzedaży międzynarodowej do klientów b2b z UK, USA oraz Australii
  • przygotowanie się do rozmowy kwalifikacyjnej w agencji marketingowej
  • prezentacja Twojego produktu lub usługi do klienta z Niemiec
  • obsługa serwisowa kontrahentów w krajach Maghrebu
  • i wiele więcej…

W PLA SCHOOL to na tej podstawie tworzy się plan działania, który pozwala osiągnąć cele w określonym czasie. Są one mierzalne i da się je podzielić na etapy. Czyli możliwym jest wyznaczenie ścieżki i jej realizacja, ocena, modyfikacja. W przypadku “krążenia po omacku” tych możliwości nie ma.

Zauważ jak bardzo istotnym będzie wskazanie np. obszarów z których pochodzą Twoi klienci. Dzięki temu lepiej dopasujemy mentora z naszej szkoły i będziemy mogli wziąć pod uwagę kontekst kulturowy.

Lepsze zrozumienie swoich umiejętności

    • Czasem ktoś ma wrażenie, że jest na niskim poziomie, ale okazuje się, że brakuje mu tylko pewności siebie. Audyt da realny obraz sytuacji i polepszenie nawykowego, spontanicznego wykorzystania języka.
    • Niejednokrotnie wydaje nam się, że nieźle znamy język. Przecież mamy certyfikat. Podczas dłuższej rozmowy do której nie da się przygotować pojawiają się jednak kłopoty: z każdą minutą coraz więcej błędów, coraz słabsza elokwencja wypowiedzi albo zauważalne “zmęczenie”, które zaburza płynność komunikacji i nie pozwoli na kontrolę sytuacji..

 

Skuteczniejsze planowanie nauki 

    • Zamiast tracić czas na ogólne lekcje, można skupić się na konkretnych obszarach wymagających poprawy.
    • Zawsze można coś poprawić. Częstym błędem jest zakładanie, że skoro udało się zdać jakiś egzamin i “jakoś” radzimy sobie na swoim stanowisku – to, że nie może być lepiej. Im więcej komunikacji w pracy tym można lepiej: kontrolować tę komunikację, robić to szybciej i precyzyjniej, pokazać firmę z lepszej strony, lepiej zbudować relację, lepiej zrozumieć zdenerwowanego klienta, łatwiej załagodzić sytuację, więcej odczytać między wierszami itd.

 

Motywacja i zwrot z inwestycji – 

    • Świadomość swoich słabych i mocnych stron, a także jasno określone cele – są świetną motywacją do dalszej nauki.

 

Konkretne określenie kiedy uda się zrealizować cel i co on przyniesie daje poczucie inwestycji (a nie kosztu) czasu oraz innych zasobów. Inwestycję tę można nawet szacunkowo sprowadzić do finansowego zwrotu z inwestycji (przeczytaj o porównaniu benefitu językowego do inwestycji)

CZY JĘZYKOWY
AUDYT FIRMY
JEST WAŻNY?

Audyt językowy dla firmy to diagnoza potrzeb danej organizacji w obszarze komunikacji. Przynajmniej częściowe poznanie strategii rozwoju firmy i jej stanowisk jest niezbędne, by zrozumieć jak przebiega komunikacja i przede wszystkim: jak powinna przebiegać?

 

Firmy muszą zacząć myśleć o szkołach językowych jak o ważnych partnerach biznesowych. To szkoła rozumie (a przynajmniej powinna – tutaj artykuł o błędach przy wyborze szkoły…) jak funkcjonuje komunikacja biznesowa, jakie są różnice kulturowe, jak komunikacja może stać się lewarem w sprzedaży, marketingu, budowaniu relacji czy obsłudze klienta. To szkoły posiadają (powinny) kompetencje doradcze oraz w konstruowaniu, a potem przeprowadzaniu takiego kursu.

W PLA SCHOOL pracują mentorzy, ich liderzy – a także metodycy. Zadaniem metodyka nie jest jedynie rozumienie procesów lingwistycznych, czy tych związanych z nauczaniem. Metodyk w PLA SCHOOL rozumie ogólnie pojęty biznes i potrafi “wejść” w firmę partnera, aby stworzyć odpowiednie założenia dla kursu, a następnie go modelować. 

 

Dlatego warto wiedzieć:

  • Kiedy firma cokolwiek komunikuje (marketing i sprzedaż)
  • Jak się to dzieje i kto za to odpowiada
  • Kto pozyskuje klientów
  • Jak wygląda współpraca z klientem
  • Jakie są stanowiska
  • Jacy ludzie pracują na tych stanowiskach
  • I wiele więcej…

 

Zupełnie inaczej funkcjonuje i buduje relacje sprzedawca, który pracuje tylko zdalnie – a inaczej sprzedawca jeżdżący do klienta lub na targi branżowe. Kompletnie inna jest serwisowa obsługa klienta, która ma za zadanie utrzymywać działanie jakościowego produktu – w porównaniu do obsługi reklamacji.

 

Każda firma powinna mieć zupełnie inny kurs językowy.

 

Sama kwestia bycia otwartym na zatrudnianie obcokrajowców tak naprawdę zmienia wszystko. W zależności od podejścia firmy w tej sytuacji nawet pracownicy dbający o czystość pomieszczeń powinni umieć komunikować w języku obcym (w odpowiednim dla siebie zakresie). To dlatego w wielu biurowcach obsługa budynku (nawet sprzątający) muszą znać języki obce.

  • Sprawdzimy czy w ogóle potrzebujesz dostawcy usług językowych
  • Zweryfikujemy, czy Twoja obecna szkoła dobrze wykonuje swoje zadania
  • Być może będziemy mogli zaproponować swoje usługi dla strategicznie ważnych stanowisk – współpracując z dotychczasowym dostawcą usług językowych
  • Zidentyfikujemy potrzeby językowe firmy i poszczególnych działów oraz stanowisk
  • Przeanalizujemy efektywności komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej
  • Dopasujemy kurs do Twoich pracowników mając na uwadze potrzeby firmy
    Pozwoli on na czytelne i jasne raportowanie progresu
  • Zaproponujemy rozwiązania ukierunkowane na budżet firmy

 

W kwestii ostatniego punktu: nie każdy pracownik potrzebuje intensywnej i jakościowej nauki.
W praktyce często bywa tak, że z kursów korzystają osoby, które w ogóle nie wykorzystują języka, nie mają motywacji do nauki – i chodzą na zajęcia tylko dlatego, że są za darmo.

Taka sytuacja jest “patologią” pod wieloma względami:

  • Mentorzy mają bardzo uciążliwą pracę (co nie jest w interesie PLA SCHOOL)
  • Dla firmy ten “benefit” jest tylko kosztem (można liczyć jedynie na subtelnie podwyższone morale pracownika)
  • Pracownik nie zyskuje kompetencji językowych (przez brak realnych celów, brak możliwości praktyki językowej)

Taka sytuacja w dłuższej perspektywie prowadzi do niezadowolenia każdej ze stron.

 

Dlatego PLA SCHOOL to prawdopodobnie jedyna na rynku szkoła, która woli otrzymywać niższe faktury: nauczać mniej osób, jednak robić to jakościowo i zgodnie z najlepszymi możliwymi praktykami.

Mówienie po polsku i rozumienie – przychodzi wszystkim z łatwością na poziomie podstawowym. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego jak dużo o komunikacji w języku ojczystym nauczymy się dzięki poznaniu języka obcego.

Świadomość komunikacyjna, dogłębne rozumienie wybieranych słów przez rozmówcę czy też trafiony dobór własnego komunikatu – pozwolą zyskiwać jeszcze więcej poprzez:
– skuteczną i szybką sprzedaż,
– trafną i sprawną obsługę klienta
– bardziej precyzyjne wyrażanie myśli również pośród współpracowników

Komunikacja to zdolność, która przekłada się na relacje z klientami i partnerami.

Poszerzanie zdolności w komunikacji językami obcymi to również:

  • lepszy wizerunek (międzynarodowa płynność komunikacyjna staje się standardem),
  • możliwość zatrudniania zagranicznych kandydatów (co może okazać się tańsze, a jednocześnie wzbogacą Twój zespół doświadczeniem z zupełnie innego rynku i środowiska)
  • dostęp do zagranicznych treści (edukowanie się i śledzenie branżowych nowinek są łatwe, gdy nie trzeba polegać na polskich kolegach, którzy przetłumaczą dla Ciebie książkę, artykuł, newsa, czy stworzą dla Ciebie kurs po polsku)
  • współpraca z zagranicznymi dostawcami lub partnerami staje się możliwa
  • zdobycie zagranicznych klientów to zewnętrzny kapitał i często lukratywny sposób na rozszerzenie biznesu (nie bez wpływu na postrzeganie marki i wizerunku Twojej firmy)

Kto najbardziej zyska na tym kursie? U kogo zwiększenie kompetencji jest niezbędne, a na jakich stanowiskach zbyteczne? Kto musi intensywnie się szkolić, a kto jedynie szlifować?

Co do zasady, zajęcia indywidualne (czyli 1 na 1) są najbardziej jakościowym rozwiązaniem.
Jednak:

  • Nie każdy pracownik potrzebuje języka obcego (choć często firmy obiecują takie kursy jako korzyść pozapłacowa)
  • Nie każdy pracownik będzie od razu potrafił wykorzystać zajęcia indywidualne (szczególnie, gdy nie jest przekonany co do nauki, ale korzysta – bo może)

 

Dlatego kursy warto dopasować przez pryzmat intensywności:

  • Indywidualne (tylko zajęcia indywidualne)
  • Flex (50/50 indywidualnie oraz grupowo)
  • Grupowo (tylko zajęcia grupowe, benefit)

Szybsza i bardziej precyzyjna komunikacja bez niedomówień to coś, na czym powinno zależeć zarządzającym w każdej firmie. Przyjmijmy hipotetyczną sytuację, która przedstawia statystyczne minimum:

  • W skali 8 godzinnego dnia pracy zakłada się 5 minut stracone na niedopowiedzenia
  • W skali tygodnia roboczego daje to 25 minut.
  • W skali miesiąca to ponad 1,67 godziny.
  • W skali roku to aż 20 godzin.
  • W skali roku przy 30 pracownikach to aż 600 godzin wprowadzania klientów lub współpracowników w błąd.

Jak bardzo Twoja firma polega na relacjach z drugą osobą? Jak często i jak trudne rozmowy odbywają się na danych stanowiskach? Czy możesz pozwolić swojemu woźnemu na 20 godzin rocznie na złą komunikację? Pewnie tak.
Czy pozwolisz na to liderom swoich zespołów? Managerom? Obsłudze?
Czy Twoi handlowcy mają wykonywać złej jakości pracę? Czy nie mają oni rąk pełnych roboty przez inne negatywne czynniki takie jak konkurencja (być może z lepszymi kompetencjami komunikacyjnymi)?

Ile biznesu traci Twoja firma w te kilkadziesiąt, kilkaset albo kilka tysięcy godzin?

To raptem 5 minut chybionych komunikatów dziennie.
To tylko dwa źle zadane pytania.
To może być dużo więcej…

„Jeśli nie panujesz nad swoim językiem,

to nie zapanujesz nad tym

co powiedzą inni.”

Komunikacja to kluczowa kompetencja...

w Twojej firmie. Nie zakładaj, że skoro działa - to działa dobrze. Zacznij kontrolować ten obszar dzięki współpracy z nami.
Przekonaj się jak wiele zaoszczędzisz i jak wiele zyskasz…